Aardwarmte

Onze overbuurman in de bocht van de Zoete Kers, schiet al aardig op met zijn huis. Op het moment dat ik dit schrijf wordt zijn dak dichtgemaakt maar eind maart ging het eventjes een heel andere kant uit. Nieuwe huizen mogen niet meer met aardgas verwarmd worden en dat betekent dat er gezocht wordt naar andere bronnen. In veel gevallen is dat een warmtepomp maar als ik het goed geïnterpreteerd heb, gaat onze buurman voor aardwarmte.

Het bedrijf zit in Nuenen en wat ze doen staat duidelijk op de deur van de vrachtwagen. Deze trok een aanhanger met een rupsvoertuig dat, toen het eenmaal geïnstalleerd was, op twee plaatsen volautomatisch tientallen buizen de grond in boorde.
Een grijper pakte de buis, die ongeveer 3 meter lang is, en plaatste deze verticaal in de staande constructie (zie hieronder). De buis werd naar beneden geperst waarna de volgende er op werd aangesloten.

Die buizen kwamen er later ook weer uit en wat er precies in de bodem is gebeurd, daar heb ik geen idee van maar het kan niet anders of het huis zal, als het klaar is, met warm water van grote diepte worden verwarmd.

Het ene boorgat is natuurlijk bedoeld om het warme water omhoog te pompen, het andere om het gebruikte en afgekoelde water weer de bodem in te sturen.

Onze eigen Villa Spaendonck is gebouwd vlak voordat de gemeente Helmond bepaalde dat nieuwbouw “van het gas af moest”. In de VvE is toen ook gesproken over alternatieve verwarming waarbij warmtepompen als meest voor de hand liggende mogelijkheid werden gezien. Daar is toen van afgezien vanwege mogelijke geluidsoverlast. Wij stoken dus nog op gas (wat ik betreur).

Op de foto’s is te zien dat het een natte dag was. Maar zo nu en dan brak de zon door. dan verschijnt er zo’n mooi licht dat me doet denken aan het Gezicht op Delft van Vermeer. Nu ben ik natuurlijk geen Vermeer maar onderstaande foto vind ik best wel goed gelukt.

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑